December 19, 2017

RESEPI : TOFU KUKUS MUDAH DAN SIHAT

TOFU KUKUS MUDAH
Tengok gambar tofu kukus tu memang banjir kan? Lebih gravy atas permintaan Dearie. Ini adalah salah satu resepi bagi yang ingin kurus tapi boleh makan. Jangan diet tak makan pula. Cara penyediaan pun mudah dan bahan-bahan sedia ada di dapur.

Bahan-bahan:
1 ketul Silken Tofu (bean curd)
1 potongan isi ayam (200gm) dicincang
1 sudu besar serbuk lada hitam
1 sudu besar sos tiram
2 sudu besar kicap
1 susu kecil garam
2 ulas bawang putih - dicincang

Cara penyediaan sos:
1) Saute bawang putih cincang tadi hingga naik bau. Masukkan isi ayam dan masak.
2) Letak sos tiram dan kicap dan biarkan meresap
3) Akhirsekali masukkangaram,serbuk lada hitam. Tutupapi dan biarkan

Cara penyediaan tofu:
1) Panaskan air di dalam periuk kukus.Pastikan air menggelengak.
2) Letakkan tofu dan tuang sos tadi kedalam satu bekas. Pastikan bekas sedikit besar untuk menampung air dari tofu nanti.
3) Kukus selama 5 minit dan boleh dihidangkan.

4 comments:

  1. Walaupun tak suka makan tofu tapi yang ni nampak macam sedap. Macam bole rasa makan panas panas. Sedapnya.

    ReplyDelete
  2. Huih menariknya... Nanti nak try la..

    ReplyDelete
  3. Sedap ni makan panas panas .lama dah tak buatt

    ReplyDelete

Categories

Anak - Anak Ku (2) Contest (11) Diet (8) DIY (4) Famili (8) Food Review (2) giveaway (89) Hamil (2) INFO (13) ISLAM ITU INDAH (7) Isu Semasa (13) Jalan-Jalan (10) kesihatan (5) Luahan Rasa (15) Makan-Makan (16) menang (8) Minat (6) My Dearie (8) Niyaz & Qaseh (22) parenting (7) PERADUAN (4) petua (7) Resepi (29) Review (42) Segmen (43) ZALORA (1)

Followers

Google+ Followers