MINUM AIR SECUKUPNYA ELAK PENYAKIT MERBAHAYA

By Mrs Liez - 3:13 PM


Air membentuk sekitar 66% berat badan
Setiap organ, tisu, dan sel dalam badan bergantung pada air.

Uishhhkkkk, mana boleh tahan kalau takde air kan? Liez pulak jenis kena minum air banyak even masa dalam pantang pun banyak minum air sebab nak produce susu banyak. Lupa habis pantang larang orang tua untuk kurangkan pengambilan air masa dalam pantang.

Air sebenarnya sangat diperlukan dalam tubuh badan kita. Banyak kebanyakan air dalam sistem tubuh badan manusia antaranya
  • mengimbangi cecair dalam badan
  • mengawal suhu badan
  • pelincir kepada matadan juga sendi-sendi
  • menjaga tisu dan saraf tunjang 
  • membantu membuang kandungan racun dalam badan
  • mengawal kalori dalam badan
  • memastikan kulit sentiasa lembap dan awet muda
  • Memastikan tisu dan garis tunjang anda.
Tanpa air, badan kita akan berhenti bekerja dengan sewajarnya. Untuk kekal terhidrasi, cuma memerlukan minuman dan makan makanan kaya dengan cecair. Sekali-sekala, badan mungkin kehilangan lebih banyak cecair dari yang diharapkan. Ini boleh berlaku kerana tindakan fizikal, berpeluh, kencing manis, muntah atau cirit-birit. Ini menyebabkan ketidakteraturan elektrolit dalam badan, yang menyebabkan dehidrasi. Ramai individu tidak tahu apabila badan mereka memerlukan air.

Tanda-tanda amaran badan manusia memerlukan lebih banyak air:

1. Sakit Kepala
Ini antara tanda biasa berlaku kepada kita. Akan terjadi bila cuaca panasdan kurang pengambilan cecair. Apabila tahap penghidratan badan berkurangan,ia mempungaruhi bendalir dan mengurangkan oksigen serta aliran darah ke otak. Jadi, selepas ini jika rasa sakit kepala ubatnya adalah perbanyakkan minum air suam.

2. Mulut kering dan nafas berbau
kekurangan air membuatkan bakteria cepat merebak dan ia akan berlaku di dalam mulut manusia. Mulut akan berbau dan kering. Air seakan mencuci dan membersihkan mulut dengan berkesan.

3. Sembelit
Haaaa ini Liez kerap alami kalau kurang minum air. Sebabnya air menjaga saluran perut agar sentiasa lembab. Kekurangan air disebabkan muntah dan cirit birit membuatkan air kurang dan najis menjadi keras. Is juga membuatkan pedih ulu hati.

4. Mengatasi keinginan makan keterlaluan
Kalau nak kurus,ini salah satu cara yangperlu diamalkan. Banyakkan minum air ketika dalam proses penurunan berat badan. Dan pengambilan segelas air sebelum makan boleh mengurangkan selera makan. Air juga membantu membuang toksik-toksik dalam badan seperti garam dan gula. Air mempercepatkan proses penurunan berat badan dengan cepat dan selamat.

5. Proses membuangan air kecil terganggu
Ini kena diambil perhatian!! Bukan saja membuang air keil boleh menguruskan badan tetapiia juga membolehkan toksik-toksik jahat untuk ibuat dengan betul. Kekerapan membuang air kecil sangat penting untuk kesihatan. Tanda-tanda kekurangan air boleh dilihat dari warna air kencing. Semakin gelap warna kuningnya bermaksud tubuh badan memerlukan lebih banyak air.

6. Lesu dan tidak bermaya
Kekurangan air menyebabkan ketegangan dalam peredaran darah dan oksigen tidak dihantar secukupkan ke badan. Ia akan kering dan membuatkan badan letih dan malas. Jadi kerapkan minum air.

7. Sakit pada otot dan sendi
Air adalah penting bagi sendi dan ligamen yang kukuh kerana mengandungi 80 peratus air. Pada masa tubuh terhidrasi, sendiakan mengembang secara mendadak dan ia menyebabkan pergeresan antara satu sama lain. Kekejangan juga akan mudah berlaku.

8. Kulit dan bibir kering
Kesan kekeringan kulit dan bibir memang ketara. Kulit dan mula mengelupas atau bersisik, bibir akan mengelupas dan pedih. Air memberikan kelembapan pada kulit dan juga membuatkan kulit bernafas dan bercahaya walaupun tanpa makeup.

Haaaa, ada tak korang alami tanda-tanda seperti Liez sebutkan? Kalau ada, berhati-hati dan apa yang perlu korang buat? Minum air banyak-banyak.Minum air banyak takkan buat gemuk air macam yang orang duk sebut-sebut. Sebenarnya minum air banyak la yang bagus.

Bagaimana nak mengatasi masalah dehidrasi?

- Banyakkan minum air atau makanan yang mengandungi kadar cecair yang tinggi
- Mulakan hari dengan minum secawan air (suhu bilik) dan segelas sebelum mengambil makanan
- setkan masa untuk mengambil air
- sentiasa bawa air kemana sahaja korang pergi
- Elakkanmengambilminumamberkabonat, berkafein atau minuman keras
- Jika mengalami cirit birit atau muntah-muntah,kerapkan lagi minum air

Lepas ni, pastikan korang minum air untuk pastikan badan sihat dan kulit cantik macam Liez..ahakk!!

  • Share:

You Might Also Like

3 comments

  1. air masak ni memang penting.. paling kurang pun kena minum 3 liter sehari.. sekarang memang Nurul dah biasakan diri :D

    ReplyDelete
  2. nak pula musim panas hujan tak menentu ni lagi perlu minum air yg cukup

    ReplyDelete
  3. yes betul sangat. plain water sangat la bagus for the inside and outside of our body

    ReplyDelete