Thursday, December 31, 2020

5 Trend Pemasaran Digital 2021 untuk Perniagaan Kecil

Thursday, December 31, 2020 19
5 Trend Pemasaran Digital 2021 untuk Perniagaan Kecil | Perasan tak, sejak kita memiliki teknologi terkini terutama sekali penggunaan jalur lebar makin ramai perniaga yang mula mengorak langkah dengan memperkenalkan produk melalui sosial media. Sebabnya adalah bahawa kebanyakan trend pemasaran digital muncul sebagai reaksi terhadap teknologi baru atau tingkah laku pengguna baru, yang bermaksud memenuhi keperluan yang sudah mulai muncul.

Sebagai contoh, peningkatan pemasaran mudah alih adalah reaksi langsung terhadap peningkatan penggunaan telefon pintar yang drastik sejak beberapa tahun kebelakangan ini, terutama di kalangan pengguna yang menggunakan peranti mereka untuk membeli-belah atau melakukan penyelidikan produk. Oleh itu, penting untuk terus mengetahui trend yang berlaku di industri ini. Dalam artikel ini, Liez nak share 5 trend pemasaran digital popular yang berlaku dalam dunia perniagaan kecil.

1. Pemasaran Melalui Media Sosial

Pada zaman sekarang, media sosial menjadi salah satu cara pemasaran yang sangat penting untuk pemasar digital, dan ini kerana prospek, pelanggan, dan penonton menghabiskan banyak masa mereka di rangkaian ini. Memngikut kajian, pengguna media sosial akan menghabiskan lebih kurang 135 minit sehari di rangkaian sosial dan akan meningkat setiap tahun. Ini kerana media sosial bukan sahaja untuk berhubung dengan keluarga dan rakan-rakan tetapi menjadi platform untuk meneliti produk atau perkhidmatan yang dikehendaki.

Peniaga juga berpeluang untuk melariskan produk mereka dan berhubung dengan prospek anda di media sosial dan lebih daripada 70% memperoleh pelanggan baru dengan pemasaran sebegini termasuk 75% yang merancang untuk menggunakan Facebook. Terdapat beberapa cara perniagaan kecil menggunakan pemasaran melalui sosial media seperti:

• Berkongsi kandungan produk atau perkhidmatan yang menarik dan relevan
• Melibatkan khalayak dalam perbualan
• Menggunakan media sosial untuk perkhidmatan pelanggan, termasuk menjawab pertanyaan dan menangani aduan
• Menggunakan iklan media sosial untuk menjangkau prospek baru
• Membangun pengiktirafan dan kesetiaan jenama melalui penglibatan, komen dan perkongsian
• Bekerjasama dengan Influencer untuk menarik perhatian pasaran baru
• Menganalisis data untuk lebih memahami keperluan, kehendak, dan tingkah laku pelanggan dan prospek
• Mengumpulkan maklumat bermanfaat untuk dikongsi
• Berhubungan dengan prospek pada tahap yang lebih peribadi dan membina hubungan
Google Ads Malaysia memudahkan anda menunjukkan keunikan perniagaan anda kepada seluruh dunia, supaya anda dapat menjangkau pelanggan yang mencari perkara yang anda tawarkan.

2. Strategi Suara

Komunikasi vokal adalah salah satu bentuk interaksi manusia yang paling mudah dan paling umum, jadi tidak mengejutkan bahawa orang juga ingin menggunakan suara ketika berinteraksi dengan teknologi dan peranti kegemaran mereka. Separuh pengguna sudah menggunakan pembantu suara, dan 81% orang menggunakannya menggunakannya bersama dengan telefon pintar mereka. Organisasi yang ingin tetap relevan harus menyesuaikan diri dengan cara baru dalam pencarian internet tradisional, itulah sebabnya membuat strategi pencarian suara menjadi keutamaan bagi perniagaan kecil.

Salah satu elemen penting dalam strategi suara yang menyeluruh adalah mengoptimumkan kandungan anda dengan jenis kata kunci yang biasanya muncul dalam carian suara, termasuk kata kunci ekor panjang yang relevan dengan anda, kata-kata seperti harga terbaik dan harga, kata kunci dalam format perintah dan soalan, dan kata kunci yang menjawab jenis soalan yang ditanyakan oleh pelanggan anda.

Perkara penting yang harus diingat adalah bahawa kebanyakan carian suara adalah soalan, jadi kandungan harus diarahkan untuk memberikan jawapan ringkas. Strategi suara hebat lain yang boleh anda gunakan ialah mencipta kemahiran Alexa atau Google, yang dapat membantu anda menarik pelanggan yang menggunakan suara Alexa atau Google.

3. Pelaburan Video secara langsung

Video telah menjadi kekuatan pendorong dalam pemasaran digital sejak sekian lama kerana sangat menarik, dan dianggarkan bahawa video akan merangkumi 82% lalu lintas internet pengguna pada tahun 2021. Tetapi itu tidak bermaksud pemasaran video adalah statik, dan orang selalu mencari cara baru untuk menarik khalayak dengan video. Dua trend popular yang sedang meningkat kini adalah video berjenama dan langsung.

Dengan kandungan berjenama, perniagaan dapat memanfaatkan semua faedah yang ditawarkan video — sangat menarik, menyampaikan banyak maklumat dalam masa yang singkat, meningkatkan penukaran, dan lebih menarik daripada teks asas — sambil juga membina kepercayaan dan menjalin hubungan dengan mereka khalayak.

Video secara langsung agak baru, tetapi dengan cepat menjadi bentuk kandungan yang sangat popular di kalangan pengguna dan dijangka menyumbang 13% lalu lintas video pada tahun 2021. Salah satu sebab video langsung begitu menarik adalah kerana ia interaktif, dan penonton sebenarnya boleh dijemput untuk berkomunikasi, mengemukakan soalan, dan menjadi sebahagian daripada perbualan, yang sangat baik untuk membina hubungan.

4. Kandungan Novel

Trend yang semakin meningkat sekarang adalah kandungan interaktif yang membolehkan prospek tertarik untuk terlibat dengan jenama. Terdapat banyak jenis kandungan yang boleh di eksperimen termasuk:

• Undian
• Infografik animasi
• Kuiz
• Peraduan
• Penilaian
• Pengundian dalam talian

5. Secara Digital dengan Secara Fizikal

Digital mungkin menjadi cara masa kini dan masa depan, tetapi itu tidak bermakna ia akan mengambil alih sepenuhnya — orang masih gemar berbelanja terus ke lokasi, itulah sebabnya begitu banyak perniagaan masih mempunyai lokasi fizikal.

Walau bagaimanapun, pengguna moden menuntut lebih banyak daripada membeli-belah di kedai, dan itu termasuk menginginkan elemen digital digabungkan dengan lancar ke dalam pengalaman membeli-belah. Oleh itu, banyak perniagaan telah mulai mengambil teknologi yang memungkinkan mereka berinteraksi secara digital dengan pengguna yang hadir secara fizikal dengan menggunakan sistem beacons

Apabila perniagaan menggunakan beacons, signal dapat mengirim isyarat ke peranti mudah alih dalam kawasan geofencing yang telah ditentukan, seperti dengan mengirim notifikasi tertentu kepada pengguna terdekat. Walau bagaimanapun, beacon dapat digunakan lebih dari sekadar itu, dan berikut adalah beberapa cara baru bahawa perniagaan dan organisasi kecil dan besar telah menggunakan teknologi suar untuk mendorong hasil:

• Pameran dagang memasang suar di lanyard yang dipakai oleh para peserta supaya peserta pameran dapat berkomunikasi dengan lebih mudah
• Peruncit menggunakannya untuk membolehkan pengguna memeriksa stok dan mengimbas produk di kedai
• Hotel yang menggunakannya menggantikan kunci bilik
• Persatuan sukan yang berhubung dengan peminat di stadium
• Syarikat penerbangan menggunakannya untuk mengemaskini maklumat mengenai waktu penerbangan, kelewatan, dan maklumat penting yang lain

Pemasaran digital adalah bidang yang dinamik dan terus berkembang, dan ini sebahagian besarnya kerana teknologi dan kebiasaan pengguna akan berubah dari masa ke semasa. Oleh itu, untuk pemasar digital dan perniagaan kecil, penting untuk mereka terus mengetahui perubahan dan trend yang berlaku dalam industri ini. Berita baiknya adalah bahawa kebanyakan trend yang berlaku dalam pemasaran digital adalah perkembangan dan bukannya perubahan menyeluruh dan ini bermaksud untuk terus maju tidak memerlukan perbaikan sepenuhnya.

Bagi yang tidak mahir atau memerlukan bantuan, boleh dapatkan perkhidmatan dari Digital Marketing Malaysia yang menyediakan pelbagai khidmat mengenai pemasaran digital.


WebMechanic.my adalah salah satu syarikat pemasaran digital yang mempunyai pengalaman selama lebih dari 14 tahun dan merupakan pakar dalam SEO, PPC, SMM. Mereka banyak membantu perniagaan untuk menarik lebih banyak pelanggan, membina jenama atau Personal Branding dan banyak lagi. Mereka mempunyai kepakaran dalam mewujudkan laman sesawang dan hasil kerja mereka telah menarik beberapa jenama terkenal untuk menggunakan perkhidmatan antaranya ialah Foodpanda dan Ikea.

Tuesday, December 15, 2020

Tonton Drama Sha & Shah ep1 hingga ep 16 akhir

Tuesday, December 15, 2020 2

Tonton Drama Sha & Shah Ep 1 hingga Ep 16 akhir | Pasti ramai yang rindu nak tengok Kamal Adli dalam drama lagi selepas tamatnya Drama Perempuan Tanpa Dosa tu kan.  Kita memang geng dan sebagai peminat Kamal Adli, memang tak pernah jemu menonton lakonan dia yang lawak tu jadinya saya kongsi antara drama dia yang cukup menarik dan diingati.

Drama Sha & Shah ialah sebuah Drama televisyen yang ditayangkan di Astro Ria & Astro Ria HD. Dibintangi oleh Kamal Adli, Syatilla Melvin, Azwan Kombos, Shima Anuar & ramai lagi.


Tonton Drama Sha & Shah ep1 hingga ep 16 akhir

Pelakon

Kamal Adli sebagai Faris Amerul Shah, Syatilla Melvin sebagai Sha, Shima Anuar sebagai Atilia, Azwan Kombos sebagai Iskandar, Nina Iskandar sebagai Mariatie, Aizat Hassan sebagai Syed Adif, Kartina Aziz sebagai Puan Sri Marina, Rahim Jailani sebagai Tan Sri Borhan, Fathil Dani sebagai Datuk Shukri, Raja Azmi sebagai Datin Latifah, zhan Rani sebagai Dato' Mustafa


Mengisahkan tentang 2 sahabat baik iaitu Shah (Kamal Adli) & Sha (Syatilla Melvin) yang telah berkawan sejak kecil lagi.Mereka terpisah bila Shah ke luar negara untuk melanjutkan pelajaran. Manakala Sha pula membuat keputusan untuk belajar di Malaysia saja.

Bila Shah kembali ke Malaysia, dia mendapat tahu bahawa dia & Sha telah pun dijodohkan. Shah menolak cadangan ibunya itu kerana dia tidak mahukan komitmen & lebih gemar berkawan dengan ramai wanita. Malah dia menganggap Sha hanya sekadar sahabat baik. Namun ibunya (Kartina Aziz) pula mengugut untuk menjodohkannya dengan gadis lain.

Kerana tiada pilihan lain, Shah lebih rela berkahwin dengan Sha berbanding dengan wanita yang langsung tidak dikenalinya. Pada awalnya Sha tidak bersetuju dengan cadangan yang dianggap tidak masuk akal. Tetapi biarpun tidak memiliki perasaan cinta terhadap Shah, perasaan simpati pula menguasai & akhirnya Sha bersetuju.

Apakah yang bakal terjadi kepada mereka berdua setelah memulakan kehidupan sebagai suami isteri? Dapatkah Sha belajar untuk mencintai Shah? Sanggupkah Shah curang kepada isteri yang selama ini menjadi sahabat baiknya?


Tonton Drama Sha & Shah ep1 hingga ep 16 akhir

Drama Sha & Shah ep 1

Drama Sha & Shah ep 2

Drama Sha & Shah ep 3

Drama Sha & Shah ep 4

Drama Sha & Shah ep 5






Drama Sha & Shah ep 12





Nota:

Drama Sha & Shah ini dapat ditonton di gempak.com sekiranya anda menghadapi kesukaran menonton dari sini.

Saturday, December 12, 2020

Jus Dara Vogue, Jamu Moden Menarik Dengan Rasa Sedap Delima

Saturday, December 12, 2020 25

Jus Dara Vogue, Jamu Moden Menarik Dengan Rasa Sedap Delima | Sejak ada anak kecil, memang badan cepat letih dan tak bermaya. Rasanya bukan Liez sorang je macam ni kan? Mana tidaknya, urusan seorang surirumah memang tak pernah habis kan? Dari pagi hingga ke malam, mengemas rumah, memasak, mengajar anak-anak dan menguruskan anak kecil lagi. Ada masa, memang rasa badan tu makin lesu dan tidak bertenaga. Dan pendek kata, memang tak terjaga diri sendiri.

Jus Dara Vogue, Jamu Moden Menarik Dengan Rasa Sedap Delima

Tapi dalam masa yang sama Liez akui, diri kita semakin lama semakin berusia jadi tak mustahil kenapa makin penat berbanding dulu. Lagi-lagi jika tak jaga kesihatan tubuh badan dengan baik. Patutlah mak dan nenek moyang kita sejak dulu memang suka makan jamu. Untuk panaskan dalaman badan katanya. Tak nak badan jadi sejuk, sakit-sakit dan lemah bila semakin berusia kelak.

Jus Dara Vogue, Jamu Moden Menarik Dengan Rasa Sedap Delima

Bercakap tentang jamu, masa lepas bersalin, memang Liez akan amalkan makan jamu untuk membaiki aset dalaman dan juga untuk bantu memberi tenaga selepas berjuang melahirkan seorang hamba Allah. Tetapi masalahnya, tak lama lepas tu Liez dah jadi malas nak amalkan selepas habis berpantang. Faham-faham je la jamu tu kan pahit!

Tak berdaya rasanya nak ditelan selalu. Sihat nak tapi amalkan makan jamu yang rasa pahit tak nak. Macam mana nak dapat tubuh yang bagus. Mujurlah, secara kebetulan  Liez diperkenalkan dengan jamu moden Jus Dara Vogue keluaran Tejja Herbs. Alhamdulillah, ada lah juga perubahan positif untuk tubuh Liez ni.

Jus Dara Vogue Jamu Moden Rasa Sedap Dengan Masam Manis Buah Delima

Jamu Dara Vogue yang dikeluarkan oleh Syarikat Tejja Herbs, milik Bumiputera yang berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) 002215435-D. Syarikat ini aktif dalam menghasilkan produk yang berasaskan herba dan bahan semulajadi. Jus Dara Vogue ini bukan sahaja menggunakan 100% bahan asli yang sesuai diamalkan bukan sahaja untuk kaum hawa tetapi boleh diamalkan oleh kaum adam juga.

Paling best, jamu moden Jus Dara Vogue ini sangat sedap dengan rasa masam manis buah delima. Jika jamu tradisional tu pahit hingga Liez susah nak telan selalu tapi Jus Dara Vogue ni sangat sedap sampaikan rasa tak cukup setakat 1 sachet sekali minum.

Antara Bahan Yang Terdapat Di Dalam Jus Dara Vogue

Jus Dara Vogue adalah pati asli dari penghasilan 12 jenis ramuan herba antaranya:


  • Delima
  • Kunyit Hitam
  • Madu
  • Kurma
  • Kacip Fatimah
  • Epal
  • Manjakani
  • Vitamin C
  • Akar serapat
  • Sireh
  • Pegaga
  • Lobata

Keistimewaan Jus Dara Vogue Yang Sesuai Diamalkan Oleh Wanita & Lelaki

Unik kan? Siapa sangka Jus Dara Vogue ini sangat sesuai diamalkan oleh golongan wanita dan juga lelaki. Sekali beli dah boleh makan bersama suami isteri. Barulah dua-dua sihat dan makin happy lepas ni. Terdapat banyak juga keistimewaan dan khasiat Jus Dara Vogue ini. Antaranya adalah seperti yang Liez senaraikan kat bawah ni. 

Kelebihan Jus Dara Vogue Buat Golongan Wanita

  • Memberikan tenaga kepada tubuh badan
  • Mengawal paras kolestrol dan gula dlama badan
  • Sesuai diminum ketika dalam pantang lepas bersalin dan menyusukan bayi.
  • Sesuai diamalkan oleh remaja, wanita berkahwin dan wanita sudah menopause
  • yang mempunyai masalah faraj berair dan kentut faraj
  • Menghadapi masalah keputihan dan vagina longgar
  • mengalami haid yang tidak teratur
  • Bagus diamalkan oleh wanita yang sukar mendapat zuriat (dengan izin ALLAH SWT)
  • menyuburkan rahim dan peranakan.
  • mengurangkan kelesuan badan, kebas, sakit sendi tumit dan sakit kepala 
  • membantu banyakkan penghasilan susu badan
  • memberi rasa kenyang untuk kurangkan nafsu makan
  • menegangkan semula punggung dan payu dara yang kecut dan kendur 
  • Membuang lemak dan menyingkir angin serta toksik dalam badan 
  • Menegangkan dan mencerahkan kulit
  • memancarkan seri wajah

Kelebihan Jus Dara Vogue Buat Golongan Lelaki :

  • memberi tenaga pada tubuh badan
  • Kurangkan rasa penat dan lesu
  • Membantu mengawal paras kolestrol dan gula di dalam darah
  • Bantu masalah kebas, sakit sendi tumit dan kerap sakit kepala
  • Beri rasa kenyang untuk kurangkan nafsu makan
  • Membuang lemak dan menyingkir angin serta toksik dalam badan
  • Bantu Kempiskan perut yang boroi
  • Boleh bantu turunkan berat dengan amalan pengambilan yang betul
  • Menegangkan dan mencerahkan kulit
  • memancarkan seri wajah 

Packaging Lama Ditukar Baru

Mungkin ada yangdah pernah cuba produk jamu moden dengan nama Jus Dara Vogue ini tetapi lepas tu dah kurang nampak lagi. Sebenarnya, jamu moden ini masih lagi ada di pasaran sejak dulu hingga kini cuma packaging Jus Dara Vogue ini telah ditukar ke arah yang lebih baik. Jadi jangan keliru tau.

Packaging lama Jus Dara Vogue yang dalam bentuk botol kini telah ditukar dengan packaging baru dalam bentuk sachet yang lebih mudah dibawa dan disimpan.

Dan yang paling penting Jus Dara Vogue telah mendapat kelulusan dari Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan ada sijil HALAL dari JAKIM. 

Antara Testimoni Jus Dara Vogue Yang Membuatkan Liez Rasa Tertarik

Jus Dara Vogue, Jamu Moden Menarik Dengan Rasa Sedap Delima

Pengalaman Liez Setelah Mengamalkan Jus Dara Vogue Untuk Diri Sendiri

Selalunya kena telan biji-biji jamu dari kapsul atau pun yang gentel-gentel tu. Itu yang buat Liez jadi malas sangat nak makan jamu. Tetapi ini kali pertama Liez mencuba jamu moden yang disiapkan didalam bentuk jus dan dalam sachet. Memang mudah sangat, hanya perlu koyak kan sedikit dan terus minum. Kalau disimpan didalam peti sejuk dan minum, lagi sedap. Nak bawa travel pun senang, selit je dalam handbag.

Suprisingly, rasanya bukan pahit tetapi masam-masam manis. Memang boleh diterima tekak Liez ni. Campuran jus masam dari buah delima, manis dari madu dan kurma serta gabungan bahan lain buatkan rasa herba yang azalinya pahit menjadi sedap. Minum satu macam tak cukup pula.

Selepas mengambil Jus Dara Vogue dalam beberapa hari, Liez memang dapat rasakan yang badan bertenaga untuk menguruskan rumah. Lagi best,badan kurang lesu, badan rasa segar dan ringan tiap kali bangun tidur. Kalau tidak, memang rasa lenguh sana-sini. Dan Liez boleh tidak ambil sarapan selepas ambil 1 sachet Jus Dara Vogue ni setiap pagi. Memang rasa kenyang.

Dan sebagai ibu yang menyusukan anak dengan susu badan sepenuhnya, Liez suka amalkan minuman yang mengandungi kurma sebab ia adalah milkbooster untuk Liez. Alhamdulillah, production susu badan Liez bertambah dan baby cepat kenyang. Bukan sahaja boleh bagi anak susu minum secara terus tetapi Liez boleh pam dan simpan untuk dijadikan stock sejuk beku.

Liez memang RECOMMENDED sangat Jus Dara Vogue dan amalkan seawal yang mungkin untuk memberikan kebaikan dari segi fungsi luaran dan dalaman. Bukan saja boleh beli untuk diri sendiri, tetapi boleh dijadikan hadiah untuk suami, sebagai hadiah untuk pengantin, berikan kepada ibu dan bapa.

Kaedah Pengambilan : Cara Makan Jus Dara Vogue Yang Disyorkan

1 sachet setiap pagi dan 1 sachet setiap malam. Kalau nak nampak keberkesanan, kena la amalkan mengikut dos yang syorkan. Baru la mantap.

Jus Dara Vogue, Jamu Moden Menarik Dengan Rasa Sedap Delima

Untuk yang ingin mencuba Jus Dara Vogue, boleh hubungi mereka seperti maklumat yang akan Liez sertakan dibawah. Selain itu, jika ada yang ingin menjana pendapatan untuk menjadi agen atau dropship juga amat dialu-alukan. Mana tahu korang boleh jana pendapatan tambahan di masa kita sedang diduga dengan musibah Covid-19 ini.

Harga sekotak (15 sachets)
RM49/sekotak (Semenanjung Malaysia)
RM59/sekotak (Sabah dan Sarawak)

Website : 
https://tejjaherbs.com/

Facebook : 
https://www.facebook.com/jusdaravogue/
Instagram : 
https://www.instagram.com/jusdaravogue_hq/


Friday, December 11, 2020

MY AYAM KETUK Annouced Their New Combo Set

Friday, December 11, 2020 0
MY AYAM KETUK IS IN THE TOWN | We are expending ourselves to Kuala Lumpur, Selangor, Negeri Sembilan and more region in future 



MY AYAM KETUK today announced Couple Combo Set and Family Combo Set, a new addition to its menu. Couple Combo Set and Family Combo Set meal are made special for two and for four to six-person, where we are offering a new way for Malaysians to enjoy the food with partner, family or, friends 


“These combos are specially made for everyone who loves to enjoy the food with their companion so that they will have the best experiences and memories with us!” said Mr. Fairul, Business-owners of MY AYAM KETUK. 


“We always received a lot of tags, mentions and, shares from our customers that they are enjoying our food. We love to be a part of our customers’ daily life routine by providing them good food and good experience with us”. 

Features and benefits of Couple Combo Set and Family Combo Set include:
· Each Couple combo set or Family combo set will receive free drink for each of the meal.
· Free ala-carte “Kobis Goreng” when dine-in at any of our franchise
· Just snap, tag and share us on Facebook and Instagram to redeem the free drinks and free ala-carte “Kobis Goreng”

Couple Combo RM 21.80 – Set for 2 people

Couple Combo RM 43.60 – Set for 4 people

Couple Combo RM 65.40 – Set for 6 people

Couple Combo Set and Family Combo Set will be available starting 15th December 2020, at a starting price from RM21.80 to RM65.40. For more information on Combo Set or Menu Set, visit us on Facebook and Instagram @myayamketuk. 

About MY AYAM KETUK

Started in December of 2019 and previously known as Ayam Ketuk 3 Jempol, we are moving forward to rebrand our name to My Ayam Ketuk so that it will have a fresh yet trendy name to bring it globally. Furthermore, with the slogan of “Free Unlimited Refill “Nasi & Sambal”, we are obviously wanted to give our customers unlimited good food experiences. Our food ranges between RM9.90 to RM11.90 where it is affordable and reasonable for everyone to come, taste and, repeat. #MAK2020 #rasaikepedasansebenar #hanyauntukyangberanisahaja

For more information, visit us on
Facebook : https://www.facebook.com/myayamketuk
Instagram : https://www.instagram.com/myayamketuk 

Saturday, December 5, 2020

Tonton Online Drama Biar Mereka Cemburu Episod 1 Hingga Episod 16 (Full Episod)

Saturday, December 05, 2020 1

Tonton Online Drama Biar Mereka Cemburu Episod 1  Hingga Episod 16 (Full Episod) | Jatuh suka bila tengok Nabila Razali mula berlakon. Liez pernah tengok lakonan beliau dengan watak serius hingga watak yang sedikit kelakar,  memang sesuai sangat kalau wataknya seorang yang kelakar. Drama terbaru lakonan beliau bersama Aiman Hakim bisa buat korang tersenyum dan ketawa kerana adegan yang mencuit hati.

Drama yang diadaptasikan dari novel nukilan penulis Anuar Darwisy yang telah diterbitan syarikat Global Station Sdn Bhd. Drama 16 episod ini bergenre komedi romantik yang diarahkan leh MP Md Sharif dan Dato' Zaiton Muhd jiwa.

Drama Biar Mereka Cemburu ini akan ditayangkan pada setiap hari Isnin hingga Khamis, jam 10 malam secara eksklusif di saluran Astro Ria HD (104) dan Astro Ria (124) bermula 1 Disember 2020.


Tonton Online Drama Biar Mereka Cemburu Episod 1 Hingga Episod 16 (Full Episod)

Barisan Pelakon 

Aiman Hakim (Tengku Eidil), Nabila Razali (Nadia), Izzat Mushtaq (Rostam), Rubini Sambanthan (Marsha Gordon), Aedy Ashraf (Fetri), Dato’ Shah Rezza (Tengku Alauddin), 


Sinopsis Drama Biar Mereka Cemburu

Cerita yang mengisahkan tentang Tengku Eidil berpangkat tinggi di sebuah syarikat pengiklanan terkemuka dan sedang bercinta dengan Marsha Gordon. Nadia pula adalah seorang penghantar makanan untuk sebuah kedai makan milik kawan baiknya, Rostam. Nadia turut menyimpan hasrat untuk bergelar jurufoto profesional. Telah ditakdirkan Tengku Eidil terlanggar lopak air dan air mengenai Nadia ketika berhenti di tepi jalan.

Eidil dari keluarga yang bermasalah kerana adik tirinya Fetri sering menimbulkan masalaha dan perbalahan. Mereka berdua juga mencintai perempuan yang sama iaitu Marsha Gordon.

Nadia seorang gadis yang ceria dan keras hati, berkerja keras untuk mencari rezeki bagi keluarganya semenjak bapanya dipenjarakan angkara Nadia sendiri.

Eidil mula menjadi bertambah baik selepas tertarik dengan perwatakan Nadia. Selain itu, Nadia telah menghadiri kursus fotografi dan terkejut melihat Eidil mengetuai kursus tersebut yang juga merupakan seorang jurufoto terkenal.

Rostam pula cemburu melihat Eidil dan rahsia yang dia sudah lama mencintai mula terbongkar dan mula mengambil langkah untuk mendapatkan cinta Nadia. Marsha pula mula mencurigai Eidil dan menyiasat tentang Eidil dan Nadia.


Tonton Online Drama Biar Mereka Cemburu Episod 1 Hingga Episod 16 (Full Episod)











Biar Mereka Cemburu Episod 14

Biar Mereka Cemburu Episod 15

Biar Mereka Cemburu Episod 16 (Finale)

Kredit Drama : Kepala Bergetar

Friday, December 4, 2020

6 Rumah Inap Menarik Di Selangor Untuk Pengalaman Cara Hidup Luar Bandar

Friday, December 04, 2020 0

6 Rumah Inap Menarik Di Selangor Untuk Pengalaman Cara Hidup Luar Bandar | Bercuti bersama keluarga di rumah inap di Negeri Selangor merupakan pilihan yang terbaik untuk dilakukan apabila aktiviti percutian dibenarkan semula. Pengalaman ini merangkumi aktiviti bermalam di sesebuah rumah inap sebagai tetamu dan tinggal bersama keluarga angkat tempatan. Tuan rumah akan meraikan kedatangan pelancong dan menyediakan aktiviti-aktiviti kampung yang menarik. Rumah inap merupakan satu aktiviti pelancongan terbaik bagi memahami budaya, suasana kampung, kesenian dan cara hidup sesebuah masyarakat tersebut. Oleh itu, senarai berikut merupakan saranan dari pihak Tourism Selangor yang mengetengahkan 6 rumah inap yang berlesen dan berdaftar dengan Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan (MOTAC) di Negeri Selangor:

6 Rumah Inap Menarik Di Selangor Untuk Pengalaman Cara Hidup Luar Bandar

1) Rumah Inap Banghuris, Sepang

Ramai tidak tahu tentang rumah inap Banghuris yang terkenal oleh pengunjung luar negara kerana kawasannya yang cantik dan pelbagai aktiviti menarik yang disediakan di sana. Rumah inap Banghuris yang terletak di Daerah Sepang ini mempunyai 80 buah rumah penginapan serta 100 buah bilik penginapan kesemuanya malah pernah mendapat pengiktirafan di Malaysia Tourism Award pada tahun 2004 dalam kategori 'Best Homestay in Malaysia' oleh Tourism Malaysia. Selain itu, terdapat banyak aktiviti yang boleh dilakukan antaranya seperti permainan gasing, menyumpit, membuat dan bermain wau, menu masakan rebung, lawatan ke kilang kerepek dan snek tradisional (cakar ayam), lawatan ke ladang buah naga, kopi, kelapa sawit, ladang getah, demonstrasi menoreh getah dan banyak lagi. Harga adalah mengikut pakej yang dipilih dalam lingkungan harga sebanyak RM70 hingga RM300 seorang.

Untuk maklumat lanjut, layari lcct.com.my atau hubungi (+6019-3919547)

6 Rumah Inap Menarik Di Selangor Untuk Pengalaman Cara Hidup Luar Bandar

2) Rumah Inap Sungai Haji Durani, Sabak Bernam

Rumah inap Sungai Haji Durani merupakan tempat yang sangat sesuai untuk membawa keluarga anda bercuti dalam suasana kampung yang dikelilingi dengan sawah padi yang cantik. Terdapat banyak aktiviti yang disediakan sepanjang anda berada di rumah inap ini antaranya adalah aktiviti permainan congkak, tarik upih pinang, bergelumang dalam lumpur, mewarna batik, melerai padi daripada tangkai, memancing dan menangkap ikan menggunakan tangan dalam sawah, bermandi manda di sungai, lawatan ke bengkel kuih tradisional dan kilang nata de coco dan banyak lagi. Dengan dikelilingi oleh lapangan sawah padi yang hijau, ia juga merupakan tempat yang sesuai untuk bergambar sebagai kenangan keluarga. Harga adalah mengikut pakej yang dipilih dalam lingkungan harga sebanyak RM65-RM300 seorang.

Untuk maklumat lanjut, layari doranihomestay.com atau hubungi (+60136077025)

6 Rumah Inap Menarik Di Selangor Untuk Pengalaman Cara Hidup Luar Bandar

3) Rumah Inap Kampung Sungai Sireh, Kuala Selangor

Rumah inap yang dikelilingi hutan yang hijau ini amat tenang dan damai untuk dikunjungi ditambah pula dengan lapangan tanaman sawah padi. Jika menginap di sini, anda akan disambut dengan mesra oleh tuan rumah dan masyarakat setempat malah anda akan dibawa untuk melakukan aktiviti kampung yang terdapat di sini. Antaranya ialah aktiviti mewarna batik, menaiki traktor ke sekitar kawasan kampung, serta belajar tentang penanaman padi tradisional, cara penebangan kayu dan tanaman herba. Bukan itu sahaja, terdapat juga aktiviti menangkap ikan keli di dalam lumpur menggunakan tangan, berkayak, memancing di sungai-sungai kecil, terusan dan laut, jungle trekking dan banyak lagi. Harga adalah mengikut pakej yang dipilih dalam lingkungan harga sebanyak RM60-RM200 seorang.

Untuk maklumat lanjut, layari agrotourismhomestaysgsireh.blogspot.com atau hubungi (+6019-346 7372)

6 Rumah Inap Menarik Di Selangor Untuk Pengalaman Cara Hidup Luar Bandar

4) Rumah Inap Papitusulem, Sabak Bernam

Rumah inap Papitusulem terletak di Sekinchan yang mana tempat ini menawarkan pelbagai aktiviti menarik. Suasana kampung ini sangat cantik kerana dikelilingi lapangan sawah padi yang hijau. Rumah inap Papitusulem ini membolehkan anda merasai kehidupan kampung dengan tinggal bersama keluarga angkat yang bekerja sebagai petani dengan dihidangkan dengan menu makanan kampung yang lazat. Seterusnya, anda akan dibawa ke kawasan pertanian sawah padi, melawat kebun sayur-sayuran, tempat pemprosesan santan kelapa dan lain-lain lagi. Anda juga akan dipersembahkan dengan tarian kebudayaan kompang, seni silat, kuda kepang dan cempuling.

Bukan itu sahaja, terdapat juga tempat rekreasi di mana anda boleh berkayak, menaiki bot serta memancing di laut. Harga adalah mengikut pakej yang dipilih dalam lingkungan harga sebanyak RM20-RM120 seorang.

Untuk maklumat lanjut, layari papitusulemhomestay.yolasite.com atau hubungi (+60172712260)

6 Rumah Inap Menarik Di Selangor Untuk Pengalaman Cara Hidup Luar Bandar

5) Rumah Inap Anjung Damai Kampung Sungai Lang Tengah, Kuala Langat

Terletak di Kuala Langat, rumah inap Anjung Damai ini merupakan destinasi tumpuan pelancong tempatan dan luar negara kerana suasananya yang nyaman dan aktiviti kampung yang ditawarkan cukup menyeronokkan. Rumah inap ini dilengkapi dengan fasiliti seperti penghawa dingin, tempat letak kenderaan yang luas, bilik air moden yang cantik malah lokasi yang berhampiran dengan pasar raya dan restoran. Pengalaman yang bakal diperoleh dalam melakukan aktiviti di sini adalah seperti menunggang ATV, lawatan ke ladang ternakan lembu, kambing dan biri-biri sambil memberi makan kepada haiwan tersebut, menyusuri hutan paya bakau, dan banyak lagi. Harga adalah mengikut pakej yang dipilih dalam lingkungan harga sebanyak RM60-RM250 seorang.

Untuk maklumat lanjut, layari @anjungdamaihomestay/facebook atau hubungi (+6013-233 3768)

6 Rumah Inap Menarik Di Selangor Untuk Pengalaman Cara Hidup Luar Bandar

6) Rumah Inap Bougainvillea Kampung Sungai Kertas, Gombak

Rumah inap Bougainvillea ini terletak di Gombak di mana tempat ini menawarkan kehidupan yang berbeza dari kawasan bandar. Menginap di sini sangat menarik kerana banyak aktiviti yang disedikan kepada pengunjung. Penduduk Kampung Sungai Kertas sentiasa mengamalkan aktiviti bergotong-royong dengan masyarakat setempat malah warisan tradisi sentiasa diraikan. Aktiviti yang ditawarkan di dalam pakej mereka adalah seperti pakej perkahwinan Melayu dengan menampilkan persembahan kebudayaan, ruang tempat pengantin, pakaian perkahwinan pengantin Melayu dan lain-lain lagi. Selain itu, pengunjung juga berpeluang untuk belajar memasak menu masakan tradisi seperti sambal tempe serta makanan masyarakat Mandailing iaitu Nasi Upa-Upa. Harga adalah mengikut pakej yang dipilih dalam lingkungan harga sebanyak RM98 hingga RM380 seorang.

Untuk maklumat lanjut, layari sungaikertas.blogspot.com atau hubungi (+60163920439)

Kesimpulannya, terdapat banyak rumah inap menarik yang dapat dikunjungi oleh pengunjung di Negeri Selangor dengan menawarkan pelbagai jenis aktiviti menarik. Walaupun sekarang mungkin bukan masa yang terbaik untuk bercuti di kawasan yang melibatkan ramai orang dan beramah mesra bersama masyarakat di rumah inap, tetapi pengunjung boleh mempertimbangkan percutian ke rumah inap pada masa yang sesuai kelak. Selain itu, jangan lupa untuk sentiasa menjaga penjarakan sosial antara satu sama lain dan mematuhi operasi prosedur standard (SOP) yang telah ditetapkan.sepanjang percutian anda bagi mengelakkan jangkitan Covid-19 daripada terus merebak.

Untuk informasi lanjut, layari laman sesawang rasmi Tourism Selangor di Selangor.Travel.

Tuesday, December 1, 2020

10 Tempat Makan Best Menu Chinese Food di Melaka (Non Halal)

Tuesday, December 01, 2020 3
10 Tempat Makan Best Menu Chinese Food di Melaka (Non Halal) | Bila negara dan dunia dilanda Covid19 ni, semua urusan kita berubah dan semua kena ikut SOP yang telah ditetapkan. Memang takut nak keluar rumah atau ke tempat-tempat awam terutama kedai makan sebabnya kedai makan adalah antara tempat yang menjadi tumpuan ramai. Tambahan lagi kanak-kanak bawah 12 tahun dan warga tua tidak digalakkan keluar kerana mereka antara yang berisiko tinggi untuk cepat dijangkiti. Jadi, macam manalah nak menikmati makanan kegemaran tanpa perlu keluar rumah?

Korang tak perlu risau kerana sekarang korang boleh buat pesanan makanan secara online menggunakan telefon bimbit. Banyak kedai yang sudah mula menerima tempahan dan membuat penghantaran terus ke rumah korang. Jadi korang tak perlu risau atau takut lagi. Liez sharekan beberapa kedai Chinese food yang boleh pembaca dan sahabat non-muslim Liez cuba.

10 Tempat Makan Best Menu Chinese Food di Melaka (Non Halal)

1. Master Q Hong Kong Roaster 
 10 Tempat Makan Best Menu Chinese Food di Melaka (Non Halal)

Bagi yang menggemari nasi ayam panggang, mungkin korang boleh cuba menu nasi itik panggang yang menjadi pilihan di kedai Master Q Hong Kong Roaster di Brickfield ini. Selain itu terdapat menu nasi kaki ayam dan kaki itik panggang.

2. Chong Kee 
 10 Tempat Makan Best Menu Chinese Food di Melaka (Non Halal)

Buat penggemar makanan berasakan sup, ini adalah salah satu kedai yang terdapat di dalam senarai foodpanda. Antara menu yang boleh dipilih ialah Ipoh Shredded Chicken Noodle 怡保鸡丝河粉, Penang Prawn Noodle 檳城虾面, Dry Prawn Noodle 干捞虾面, Dry Chicken Cutter Noodle 干捞滑鸡粉 dan banyak lagi.

3. Penang Fried Kway Tiao 
 10 Tempat Makan Best Menu Chinese Food di Melaka (Non Halal)

Yang suka makanan bergoreng berasakan mee, Penang Fried Kway Tiao boleh menjadi pilihan korang. Menu yang boleh dipilih ialah Penang Fried Mee Goreng 槟城炒面, Penang Fried Kway Tiao 槟城炒粿条 dan Penang Fried Kway Tiao dan Mee 槟城炒粿条面

4. Bliss 21 Cafe
 10 Tempat Makan Best Menu Chinese Food di Melaka (Non Halal)
Ada tak yang meminati makanan berlauk? Bliss 21 Cafe ada menyediakan 4 menu set nasi berlauk yang menjadi pilihan pelanggan. Juga mereka ada menyediakan makanan sedia dimasak, lauk pauk, pasta dan pencuci mulut antaranya ialah Leche Flan dan Halo-Halo Special.

5. Sarawak Kampua
 10 Tempat Makan Best Menu Chinese Food di Melaka (Non Halal)

Istimewa untuk orang Sarawak atau juga yang suka dengan menu makanan istimewa dari negeri Srawak boleh cuba membuat tempahan di Sarawak Kampua. Kedai yang menghidangkan menu-menu etnik di Sarawak seperti Sarawak Kolo Mee 砂劳越哥罗手工面, Sarawak Laksa Bien Nuik 砂劳越叻沙扁肉, Sarawak Kampua Mee Flat), Dou Kee Noodles 腐竹面 dan banyak lagi dengan harga bermula dari RM9.00 semangkuk.

6. Purple Can Signature Kitchen
 10 Tempat Makan Best Menu Chinese Food di Melaka (Non Halal)

Buat yang sukakan menu sihat atau fusion, boleh cuba membuat tempahan di Purple Can Signature Kitchen ni. Bila Liez usha menunya, ada bermacam-macam makanan yang boleh korang cuba seperti sup herba Long Jing Lei Cha Tea Soup 龙井擂茶汤, Bitter Gourd Soup 苦瓜汤 atau Shredded Ginger Egg Soup 姜丝蛋花汤. 

Juga terdapat menu sayuran seperti Mixed Vegetable Curry Pot 荔红咖喱杂菜煲, Stir-fried Abalone Mushroom 宫保鲍鱼菇, Sauteed Macadamia with Celery 夏果伴芹香 dan banyak lagi. Terdapat juga menu ayam, daging khinzir, Tofu and Eggs, pencuci mulut dan juga pelbagai jenis minuman.

7. The Yellow Roast
 10 Tempat Makan Best Menu Chinese Food di Melaka (Non Halal)

Terdapat satu lagi kedai yang menghidangkan makanan signature iaitu nasi ayam. Terdapat 3 menu untuk dipilih iaitu Roasted Chicken Drumstick Rice, Signature Char Siew Rice Bowl dan 
Soy Sauce Chicken Drumstick Rice. Kesemua menu ini dihidangkan dengan telur masin dan acar timun. Menu yang lain dari yang lain kan?

8. West Lake Restaurant
 10 Tempat Makan Best Menu Chinese Food di Melaka (Non Halal)

Kedai Chinese food yang banyak menghidangkan 10 makanan pilihan pelanggan seperti Ying Yong With Tomato Sauce 茄汁鸳鸯, Cantonese Fried Kuey Teow With Beef 滑蛋牛河, Black Belly Noodles 爆花腩面 atau Gangnam Style Fried Noodle 江南生面 dan banyak lagi.

Juga ada menu seperti berasakan ayam, daging, telur atau makanan lauk. Tapi buat Vegetarian, West Lake juga ada menghidangkan menu vegetarian seperti Braised Vegetables With Red Fermented Beancurd家乡斋, Vegan Claypot Tofu 斋瓦煲豆腐, Vegan Thai Style Tofu 泰式豆腐, Deep Fried Vegetarian Goose 炸斋鹅 dan Deep Fried Vegetarian Prawn 炸斋虾.

9. Sang Kee Noodle
 10 Tempat Makan Best Menu Chinese Food di Melaka (Non Halal)

Pelanggan boleh buat tempahan makanan berasakan mee atau Kuey Teow seperti Cantonese Fried 廣府炒莺鸯 dan Beef Kuey Teow with Ginger & Spring Onion 姜葱牛肉河粉. Dua menu yang popular kerana menggunakan bahan-bahan segar dan cepat dihidangkan.

10. Brickfields Mixed Rice Restoran Happy
 10 Tempat Makan Best Menu Chinese Food di Melaka (Non Halal)
Buat si penggemar makanan berlauk, boleh dapatkan makanan nasi dan lauk pauk disini. Terdapat banyak masakanlauk harian seperti spicy curry chicken, ayam goreng,  ikan goreng, pelbagai jenis lauk dari sayuran seperti bendi goreng, terung goreng dan banyak lagi.

Mudahnya ada FOODPANDA....

 10 Tempat Makan Best Menu Chinese Food di Melaka (Non Halal)

Bagi yang takut untuk keluar untuk menikmati menu - menu Chinese food seperti diatas, korang tak perlu risau sebab Foodpanda kan ada. Tempahan boleh dibuat dengan telefon bimbit dan pembayaran dibuat secara online juga. Team Foodpanda gembira untuk membuat penghantaran kepada pelanggannya.