ISLAM: 9 Jenis Syaitan

9 JENIS SYAITAN

Umar al-Khattab r.a berkata, terdapat 9 jenis anak syaitan:
1. Zalituun
>Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat. Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu. 
2. Wathiin
>Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah. 
3. A'awan
>Menghasut sultan/raja/pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Seronok dengan kedudukan/kekayaan hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama.
4. Haffaf
>Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada ditempat-tempat maksiat (cth: disko, kelab mlm & tempat yg ada minuman keras)
5. Murrah
>Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yg sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam keseronokan dan glamour etc. 
6. Masuud
>Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, gosip, umpatan dan >apa sahaja penyakit yg mula dari kata-kata mulut. 
7. Daasim
>(BERILAH SALAM SEBELUM MASUK KE RUMAH) Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agar berlaku keruntuhan rumahtangga (suami isteri>bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera dan pelbagai bentuk >kemusnahan rumah tangga lagi). 
8.Walahaan
>Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat dan menjejaskan ibadat-ibadat kita yg lain. 
9. Lakhuus
>Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api/matahari.

Post a Comment

0 Comments