14 September 2019

Peringatan !! Berhati - Hatilah Jika Banyak Cicak di Rumah

Peringatan !! Berhati - Hatilah Jika Banyak Cicak di Rumah | Assalamualaikum korang. 
Hari minggu datang lagi!!!! Liez hari minggu adalah hari lepak, hari cuti dari memasak atau hari bersama keluarga. Tapi bagi ibu-ibu yang bekerja, hari minggu ni lah hari nak mengemas, mencuci dan sebagainya. Membersihkan rumah adalah satu kerja yang perlukan masa yang panjang sebab ambil masa untuk mengemas, menyusun, menyapu dan mengemop. Kalau kena ada nak anak-anak yang masih kecil memang lantai rumah kena bersih. Tapi Liez geram sangat bila lantai penuh dengan kesan tahi cicak. Sakit hati betul~
Peringatan !! Berhati - Hatilah Jika Banyak Cicak di Rumah
Dalam sebuah artikel yang pernah saya Liez baca, kita harus berhati-hati jika di rumah banyak sekali cicak selain haiwan yang merugikan bernama tikus. Untuk itulah mengapa haiwan kecil melata bernama "cicak" ini di sunnahkan untuk di bunuh.

Tentang cicak:
(الوزغة) bermaksud cicak dan dikenali sebagai binatang yang melata. Badannya berbintik-bintik seperti penyakit kusta dan merupakan binatang fawahish (perosak). (Lihat: Hayat al-Hayawan al-Kubra, 2/544)

Hikmah Membunuh Cicak
1. Kotoran dan bangkai cicak najis sehingga membatalkan wudhu dan shalat.
"Yang rajin adalah pendapat jumhur ulama, bahwa kotoran cicak dan juga bangkainya adalah termasuk najis. Sehingga wajib dihindari dan dibersihkan jika mengenai badan, pakaian atau tempat-tempat yang dipakai untuk beribadah. Wallahu a’lam"

2. Cicak adalah musuh Nabi Ibrahim
Cicak memiliki sifat munafik yakni berkhianat.

Dalam haditsnya Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Salam bersabda yang artinya: “Bahwasanya ketika Ibrahim dilemparkan ke dalam api maka mulailah semua haiwan melata berusaha memadamkannya, kecuali cicak. Karena sesungguhnya cicak itu mengembus-embus api yang membakar Ibrahim.” (HR. Ahmad)

3. Membunuh cicak berpahala
Didalam kitab Shahih Muslim disebutkan, “Barangsiapa yang membunuh cicak pada satu kali pukulan maka baginya seratus kebaikan. Dan jika pada pukulan kedua maka baginya (kebaikan) berbeda dengan itu (yang pertama), dan jika pada pukulan ketiga maka baginya (kebaikan) berbeda dengan itu (yang kedua).”

4. Cicak boleh menjadi media sihir
Ini kali pertama Liez dengar. Mungkin pernah terjadi, ada cicak yang tiba tiba sudah mati mengering atau hangus. Dan kita perlu waspada karena cicak ini termasuk haiwan melata yang sering di jadikan media pembawa sihir. Banyak dari golongan jin yang menjelma rupa menjadi cicak (haiwan melata) untuk meletakkan racun sihir dirumah.

" Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam telah menghabarkan kepada kami bahwasannya jin itu terdiri dari tiga kelompok. Pertama, jin yang selalu berterbangan (melayang) di udara, kedua, jin dalam wujud haiwan melata dan ketiga, jin yang mempunyai tempat tinggal dan suka bepergian” (HR. Thabrani, Hakim, Baihaki dengan sanad yang shahih).

5. Cicak mengandung bakteria Escherichia coli (Ecoli)
bakteria yang terkandung dalam cicak bisa menyebabkan sakit perut dan membahayakan kesihatan tubuh. Maka harus hati hati jika ada makanan atau minuman yang kejatuhan kotoran cicak.
- jangan lupa menutup makanan dan minuman kita di malam hari karena kita tidak pernah tau ada penyakit apa yang masuk ke dalamnya termasuk salah satunya jika cicak menjilatinya.

Rasulullah SAW bersabda :
"Matikanlah lampu-lampu kalian, jika kalian hendak tidur. Dan tutuplah pintu-pintu serta tutuplah jendela serta wadah-wadah makan dan minum kalian" (Hr Bukhori)

Macam di rumah Liez memang payah nak jumpa cicak walaupun sebenarnya ada. Boleh dikesan bila tengok lantai ada najis cicak. Memang susah nak dibunuh. TApi apa yang korang boleh buat, beli racun atau perangkap cicak. Memudahkan kerja dan penting selamat.

8 comments:

  1. Pernah baca juga pasl ni...tq info yg berguna

    ReplyDelete
  2. mmg musuh ai kot...hehe kenangan dengan cicak dulu mmg masih dalam ingatan..ngerii

    ReplyDelete
  3. Rumah sewa SA banyak cicak sebab lokasi rumah sewa berdekatan dengan sungai dan rumah kampung...

    ReplyDelete
  4. aduii..geli betul dgn cicak.pernah sekali terpijak cicak dalam gelap, sejuk oi rasanya.mcm jeli.ahahahah

    ReplyDelete
  5. paling tak suka cicak ni. berak merata jenuh nak bersihkan. lepas tu buat lagi. paling dia suka celah almari dapur tu. dah spray lepas tu muncul balik. kena cari tips yang betul betul berkesan. Tq share info ni

    ReplyDelete
  6. Mmg jenis geli ngan cicak ni, klu ank2 nmpk kat rumah depa la yg bunuhnya...

    ReplyDelete
  7. Rumah saya ada tiga anak bulus aktif, susah cik cicak nak melata, hehe. kalau berani kuarr aaaa...cewahhh.

    ReplyDelete