4 CARA MUDAH DAN MURAH AGAR RUMAH SENTIASA BERSIH DAN WANGI






Bagi yang bekerja, memang tidak mempunyai masa untuk mengemas rumah dengan kerap. Masa banyak dihabiskan dengan menjaga anak dan suami. Hanya dihujung minggu kita mempunya masa untuk mengemas dan membersihkan rumah.

Boleh ikuti 4 langkah mudah dan murah ini

1.Habuk Tak Melekat Pada Perabot
Perabot asyik berhabuk walaupun dah berkali dilap. Ini petuanya.

Bahan-Bahan:
1 penutup pelembut fabrik
10 cawan air

Bancuh kedua bahan ini hingga sebati kemudian lapkan pada semua perabot kesayangan anda. Cara ini buat perabot tidak mudah lekat habuk malah rumah juga berbau lebih harum.

2. Kilatkan Lantai Rumah
Terutama sekali bila lepas memasak. Minyak penuhi lantai. Sakit mata melihatnya.

Bahan-Bahan:
1 penutup pencuci lantai
Cuka
Air panas

Mulakan menyapu sampah terlebih dahulu .Satukan kesemua bahan dan mulakan mengemop pada lantai. Hasilnya seperti lantai dipolish hingga berkilat.

3. Wangikan Rumah
Cuba guna petua ini untuk pastikan rumah anda lebih wangi dan selesa berada di dalamnya selain menggunakan pewangi rumah.

Bahan-Bahan:
1 penutup pelembut fabrik
Cuka

Campurkan kedua bahan ini dan semburkan pada seluruh rumah anda. Gabungan dua bahan ini memberi bau dan memperbaiki udara yang lebih bersih. Pastikan langsir dan kesemua perabot berfabrik disembur. Baunya tahan lebih lama. 

4. Segarkan Bilik Air
Ini memang wajib buat. Sebab selalunya tandas akan mengeluarkan bau yang tidak enak.

Bahan-Bahan:
1 sudu kecil teh soda bikarbonat
1 sudu teh cuka
1 cawan air

Satukan kesemua bahan ini dan masukkan ke dalam penyembur. Semburkan ke seluruh bilik air setiap hari. Hasilnya bilik air rasa lebih segar dan harum.Atau masukkan bancuhan tadididalambekas kaca dan letakkan di dalam tandas sebagai menwangi tandas.

Post a Comment

0 Comments