Generasi Baharu Rakyat Malaysia Beli Berasaskan Nilai Dalam Talian

Generasi Baharu Rakyat Malaysia Beli Berasaskan Nilai Dalam Talian | Generasi baharu rakyat Malaysia membeli-belah dengan tujuan dalam talian — Data pasaran Shopee menunjukkan pengguna dalam talian berkemungkinan tiga kali ganda membeli produk yang menggalakkan penggunaan lebih bijak pada 2023 berbanding pada 2020. Rakyat Malaysia semakin mencari kata kunci seperti ‘pre-loved’, ‘pre-owned’, ‘warehouse clearance’, ‘demo unit’ dan ‘thrift’ atas ‘new’.
Sepanjang tiga tahun yang lalu, pasaran Shopee menyaksikan pengguna mempraktikkan beli-belah berasaskan nilai dengan jumlah 1.4 juta item yang dijual iaitu demo unit, warehouse clearance item dengan minor defects, barang 'bundle', dan juga produk pre-owned. 50% daripada ini adalah kategori Baby and Toys, Groceries and Pets, and Health and Beauty, 27% fesyen pre-owned, 17% barangan gaya hidup (Home and Living, Outdoor Sports, Hobbies, Games and Books) dan selebihnya menggunakan Electronics.

Kenneth Soh, Ketua Pemasaran di Shopee Malaysia berkata, “Membeli-belah berasaskan nilai jelas adalah masa depan. Pembeli-belah Generasi Z di e-dagang memberitahu kami melalui carian kata kunci mereka bahawa untuk setiap 6 kali mereka mencari sesuatu yang baharu, 4 kali lain, mereka sedang mencari sesuatu yang pre-loved, dikitar semula, digunakan semula atau unit paparan. Mereka menggunakan kuasa beli dengan cara yang sangat berhati-hati, dan amat menggembirakan untuk dapat memenuhi keperluan kumpulan pengguna ini dengan menghubungkan mereka kepada penjual yang sejajar dengan nilai."

“Shopee memudahkan penjual Malaysia yang mempunyai stok untuk menyenaraikan barang pre-loved mereka dan menunjukkan kepada pengguna keadaan mereka secara sahih supaya orang ramai boleh membuat keputusan membeli-belah yang lebih bijak. Pada Februari 2023, kami melihat anggaran peningkatan sebanyak 15% dalam penyenaraian SKU pre-loved berbanding bulan yang sama tahun lepas. Kami percaya bahawa kami memudahkan pengguna kami untuk membeli-belah dengan lebih nilai dalam talian,” akhiri Soh.

Warehouse clearance supplies yang paling popular ialah sanitiser tangan kerana rakyat Malaysia meningkatkan keperluan mereka untuk perlindungan kebersihan diri. Memandangkan isi rumah telah menjimatkan perbelanjaan, terlalu banyak stok tetapi produk penjagaan kulit, kosmetik dan penjagaan diri yang mampu milik adalah permintaan yang hangat. Tidak mengejutkan, pembeli juga memilih ‘pre-owned’ berbanding ‘new’ dengan aksesori bayi dan kanak-kanak, mainan bayi dan kanak-kanak serta aksesori haiwan kesayangan yang semakin tua dengan usia.

Kandungan influencer di Shopee Live juga telah beralih untuk memenuhi keputusan membeli-belah berasaskan nilai dan bertujuan. Sepanjang tiga tahun yang lalu, penjual strim langsung merekodkan empat kali lebih banyak pesanan terjual dan dua kali lebih banyak kandungan penstriman langsung untuk produk pre-owned berbanding produk baharu. Ini boleh dikaitkan dengan ketulenan yang dijana oleh influencer yang menunjukkan unit pre-loved yang telah digemari dalam keadaan tulen mereka dengan mesej positif yang membentuk pemikiran yang mampan.

Pembeli yang berminat untuk menyokong recommerce boleh menaip kata kunci berikut pada bar carian Shopee: “pre-loved”, “bundled”, “warehouse clearance”, “thrift”, “second hand”, “useed”, “demo unit” dan “pre-owned”. Di samping itu, pengguna boleh mencari tajuk untuk Strim Langsung preloved yang tersedia untuk dilihat dalam aplikasi mudah alih Shopee. Pengguna Shopee juga harus ambil perhatian bahawa mulai 24 Mac, Shopee telah memperkenalkan 'Change of Mind', ciri pulangan dan bayaran balik percuma untuk keseluruhan segmen Fesyen (Penjual Tempatan sahaja) di pasaran, untuk membolehkan pemikiran 'tidak mahu, jangan buang' Ramadan dan Raya ini.

Mengenai Shopee
Shopee ialah platform e-dagang terkemuka di Asia Tenggara dan Taiwan. Shopee menggalakkan sebuah ekosistem digital yang inklusif dan mampan dengan membolehkan pendigitalan perniagaan, membolehkan perniagaan-perniagaan mengembangkan kehadiran dalam talian mereka, membantu lebih ramai orang mengakses dan memperoleh manfaat daripada perkhidmatan digital, serta membangkitkan komuniti tempatan.

Shopee menawarkan pengalaman yang mudah, selamat, dan menarik yang dinikmati oleh berjuta-juta pengguna setiap hari. Shopee juga merupakan penyumbang utama kepada ekonomi digital di rantau ini dengan komitmen teguh untuk membantu jenama dan usahawan tempatan berjaya dalam e-dagang.

Shopee adalah sebahagian daripada Sea Limited (NYSE: SE), sebuah syarikat internet pengguna global yang terkemuka. Misi Sea adalah untuk menaiktaraf kehidupan para pengguna dan perniagaan kecil menerusi teknologi melalui tiga perniagaan terasnya: Shopee, Garena dan SeaMoney.


Post a Comment

1 Comments

  1. saya masih beli di shopee... kira saya generasi muda laa kann....kih3

    ReplyDelete