WAKTU PALING TEPAT DI MALAYSIA

Masa itu emas kan? Semua orang tahu kan?
Sila tengok waktu di deskstop komputer korang? Tengok pula jam tangan korang dengan kawan-kawan yang lain, jam pada dinding ofis korang. Mesti waktu berbeza kan? Sebab kita set mengikut waktu disekeliling kita. Kalau Liez suka tengok masa di dekoder ASTRO. hihihihi. Tapi korang nak dapatkan waktu yang tepat?

Sebelum ini, pada 5 Ogos 1992, Kabinet Malaysia telah melantik Institut Meteorologi Malaysia menjadi penjaga masa negara dan bertanggungjawab mengambil alih tanggungjawab yang berkenaan.

1. Menyelengara piawaian selang masa
2. Menubuhankan skala masa atom negara, dan
3. Menubuhankan dan penyelengaraan (UTC) yang ditetapkan oleh Biro Timbang dan sukat Antarabangsa (International Bureau of Weights and Measures)

Skala masa kebangsaan diselengarakan dengan menggunakan 5 buah jam Caesium dengan 2 buah daripadanya berprestasi tinggi dengan menggunakan atom sebagai medium pengira waktu. 5 buah jam atom ini dapat mengesan sebarang keabnormalam atau ketidakstabilan. Sebuah jam akan digunakan sebagai jam rujukan. Skala masa atom Malaysia mendapat pengesahan dari International Atomic Timescale dan boleh digunakan oleh semua rakyat Malaysia



Korang boleh semak di website Sirim di http://mst.sirim.my/Aplikasi ini akan mengira berapa lama delay  talian internet anda dan akan memberi masa yang paling tepat.


Selain itu, anda juga boleh dail nombor 1051. Perkhidmatan ini disediakan oleh pihak Telekom Malaysia. Anda akan mendengar bunyi beep dan diikuti oleh suara yang menyatakan masa hingga ke saat.

Post a Comment

1 Comments

  1. Thanks awak sebab follow saya. Saya dah follow sini, follower yg ke 199

    ReplyDelete