5 Trend Pemasaran Digital 2021 untuk Perniagaan Kecil

5 Trend Pemasaran Digital 2021 untuk Perniagaan Kecil | Perasan tak, sejak kita memiliki teknologi terkini terutama sekali penggunaan jalur lebar makin ramai perniaga yang mula mengorak langkah dengan memperkenalkan produk melalui sosial media. Sebabnya adalah bahawa kebanyakan trend pemasaran digital muncul sebagai reaksi terhadap teknologi baru atau tingkah laku pengguna baru, yang bermaksud memenuhi keperluan yang sudah mulai muncul.

Sebagai contoh, peningkatan pemasaran mudah alih adalah reaksi langsung terhadap peningkatan penggunaan telefon pintar yang drastik sejak beberapa tahun kebelakangan ini, terutama di kalangan pengguna yang menggunakan peranti mereka untuk membeli-belah atau melakukan penyelidikan produk. Oleh itu, penting untuk terus mengetahui trend yang berlaku di industri ini. Dalam artikel ini, Liez nak share 5 trend pemasaran digital popular yang berlaku dalam dunia perniagaan kecil.

1. Pemasaran Melalui Media Sosial

Pada zaman sekarang, media sosial menjadi salah satu cara pemasaran yang sangat penting untuk pemasar digital, dan ini kerana prospek, pelanggan, dan penonton menghabiskan banyak masa mereka di rangkaian ini. Memngikut kajian, pengguna media sosial akan menghabiskan lebih kurang 135 minit sehari di rangkaian sosial dan akan meningkat setiap tahun. Ini kerana media sosial bukan sahaja untuk berhubung dengan keluarga dan rakan-rakan tetapi menjadi platform untuk meneliti produk atau perkhidmatan yang dikehendaki.

Peniaga juga berpeluang untuk melariskan produk mereka dan berhubung dengan prospek anda di media sosial dan lebih daripada 70% memperoleh pelanggan baru dengan pemasaran sebegini termasuk 75% yang merancang untuk menggunakan Facebook. Terdapat beberapa cara perniagaan kecil menggunakan pemasaran melalui sosial media seperti:

• Berkongsi kandungan produk atau perkhidmatan yang menarik dan relevan
• Melibatkan khalayak dalam perbualan
• Menggunakan media sosial untuk perkhidmatan pelanggan, termasuk menjawab pertanyaan dan menangani aduan
• Menggunakan iklan media sosial untuk menjangkau prospek baru
• Membangun pengiktirafan dan kesetiaan jenama melalui penglibatan, komen dan perkongsian
• Bekerjasama dengan Influencer untuk menarik perhatian pasaran baru
• Menganalisis data untuk lebih memahami keperluan, kehendak, dan tingkah laku pelanggan dan prospek
• Mengumpulkan maklumat bermanfaat untuk dikongsi
• Berhubungan dengan prospek pada tahap yang lebih peribadi dan membina hubungan
Google Ads Malaysia memudahkan anda menunjukkan keunikan perniagaan anda kepada seluruh dunia, supaya anda dapat menjangkau pelanggan yang mencari perkara yang anda tawarkan.

2. Strategi Suara

Komunikasi vokal adalah salah satu bentuk interaksi manusia yang paling mudah dan paling umum, jadi tidak mengejutkan bahawa orang juga ingin menggunakan suara ketika berinteraksi dengan teknologi dan peranti kegemaran mereka. Separuh pengguna sudah menggunakan pembantu suara, dan 81% orang menggunakannya menggunakannya bersama dengan telefon pintar mereka. Organisasi yang ingin tetap relevan harus menyesuaikan diri dengan cara baru dalam pencarian internet tradisional, itulah sebabnya membuat strategi pencarian suara menjadi keutamaan bagi perniagaan kecil.

Salah satu elemen penting dalam strategi suara yang menyeluruh adalah mengoptimumkan kandungan anda dengan jenis kata kunci yang biasanya muncul dalam carian suara, termasuk kata kunci ekor panjang yang relevan dengan anda, kata-kata seperti harga terbaik dan harga, kata kunci dalam format perintah dan soalan, dan kata kunci yang menjawab jenis soalan yang ditanyakan oleh pelanggan anda.

Perkara penting yang harus diingat adalah bahawa kebanyakan carian suara adalah soalan, jadi kandungan harus diarahkan untuk memberikan jawapan ringkas. Strategi suara hebat lain yang boleh anda gunakan ialah mencipta kemahiran Alexa atau Google, yang dapat membantu anda menarik pelanggan yang menggunakan suara Alexa atau Google.

3. Pelaburan Video secara langsung

Video telah menjadi kekuatan pendorong dalam pemasaran digital sejak sekian lama kerana sangat menarik, dan dianggarkan bahawa video akan merangkumi 82% lalu lintas internet pengguna pada tahun 2021. Tetapi itu tidak bermaksud pemasaran video adalah statik, dan orang selalu mencari cara baru untuk menarik khalayak dengan video. Dua trend popular yang sedang meningkat kini adalah video berjenama dan langsung.

Dengan kandungan berjenama, perniagaan dapat memanfaatkan semua faedah yang ditawarkan video — sangat menarik, menyampaikan banyak maklumat dalam masa yang singkat, meningkatkan penukaran, dan lebih menarik daripada teks asas — sambil juga membina kepercayaan dan menjalin hubungan dengan mereka khalayak.

Video secara langsung agak baru, tetapi dengan cepat menjadi bentuk kandungan yang sangat popular di kalangan pengguna dan dijangka menyumbang 13% lalu lintas video pada tahun 2021. Salah satu sebab video langsung begitu menarik adalah kerana ia interaktif, dan penonton sebenarnya boleh dijemput untuk berkomunikasi, mengemukakan soalan, dan menjadi sebahagian daripada perbualan, yang sangat baik untuk membina hubungan.

4. Kandungan Novel

Trend yang semakin meningkat sekarang adalah kandungan interaktif yang membolehkan prospek tertarik untuk terlibat dengan jenama. Terdapat banyak jenis kandungan yang boleh di eksperimen termasuk:

• Undian
• Infografik animasi
• Kuiz
• Peraduan
• Penilaian
• Pengundian dalam talian

5. Secara Digital dengan Secara Fizikal

Digital mungkin menjadi cara masa kini dan masa depan, tetapi itu tidak bermakna ia akan mengambil alih sepenuhnya — orang masih gemar berbelanja terus ke lokasi, itulah sebabnya begitu banyak perniagaan masih mempunyai lokasi fizikal.

Walau bagaimanapun, pengguna moden menuntut lebih banyak daripada membeli-belah di kedai, dan itu termasuk menginginkan elemen digital digabungkan dengan lancar ke dalam pengalaman membeli-belah. Oleh itu, banyak perniagaan telah mulai mengambil teknologi yang memungkinkan mereka berinteraksi secara digital dengan pengguna yang hadir secara fizikal dengan menggunakan sistem beacons

Apabila perniagaan menggunakan beacons, signal dapat mengirim isyarat ke peranti mudah alih dalam kawasan geofencing yang telah ditentukan, seperti dengan mengirim notifikasi tertentu kepada pengguna terdekat. Walau bagaimanapun, beacon dapat digunakan lebih dari sekadar itu, dan berikut adalah beberapa cara baru bahawa perniagaan dan organisasi kecil dan besar telah menggunakan teknologi suar untuk mendorong hasil:

• Pameran dagang memasang suar di lanyard yang dipakai oleh para peserta supaya peserta pameran dapat berkomunikasi dengan lebih mudah
• Peruncit menggunakannya untuk membolehkan pengguna memeriksa stok dan mengimbas produk di kedai
• Hotel yang menggunakannya menggantikan kunci bilik
• Persatuan sukan yang berhubung dengan peminat di stadium
• Syarikat penerbangan menggunakannya untuk mengemaskini maklumat mengenai waktu penerbangan, kelewatan, dan maklumat penting yang lain

Pemasaran digital adalah bidang yang dinamik dan terus berkembang, dan ini sebahagian besarnya kerana teknologi dan kebiasaan pengguna akan berubah dari masa ke semasa. Oleh itu, untuk pemasar digital dan perniagaan kecil, penting untuk mereka terus mengetahui perubahan dan trend yang berlaku dalam industri ini. Berita baiknya adalah bahawa kebanyakan trend yang berlaku dalam pemasaran digital adalah perkembangan dan bukannya perubahan menyeluruh dan ini bermaksud untuk terus maju tidak memerlukan perbaikan sepenuhnya.

Bagi yang tidak mahir atau memerlukan bantuan, boleh dapatkan perkhidmatan dari Digital Marketing Malaysia yang menyediakan pelbagai khidmat mengenai pemasaran digital.


WebMechanic.my adalah salah satu syarikat pemasaran digital yang mempunyai pengalaman selama lebih dari 14 tahun dan merupakan pakar dalam SEO, PPC, SMM. Mereka banyak membantu perniagaan untuk menarik lebih banyak pelanggan, membina jenama atau Personal Branding dan banyak lagi. Mereka mempunyai kepakaran dalam mewujudkan laman sesawang dan hasil kerja mereka telah menarik beberapa jenama terkenal untuk menggunakan perkhidmatan antaranya ialah Foodpanda dan Ikea.

Post a Comment

18 Comments

  1. nice sharing..perkhidamatan macam ni memang bagus utk yang baru nak jinak2 dengan bisnes on9 ni..

    ReplyDelete
  2. Good info. Digital teknologi sekarang memang laju je berkembang..khidmat from digital marketing company might help small companies yang baru nak start bertapak

    ReplyDelete
  3. very good artikel cuma ada term yang macam kurang faham. senang hire je la webmechanic.my cuma perniagaan kecil tak sure mampu kena spent lebih untuk digital marketing hehe

    ReplyDelete
  4. Good information dan zaman srkg sgt penting untuk kita master tentang SEO kan... looking forward to learn more about that.. Good that ada platform yang berpengalaman untuk bantu mereka yang perlukan khidmat macam ni..

    ReplyDelete
  5. Informasi yang penting bagi yang ingin memula dan melebarkan empayar perniagaan. Points nie semua wajar dipertimbang jika ingin melangkah lebih jauh

    ReplyDelete
  6. terima kasih atas informasi ini. semuanya betul2 bertepatan dengan dunia yang semakin berkembang. teknologi digital mula menguasai dunia :)

    ReplyDelete
  7. trend business sekarang makin lama makin ke arah digital nak tak nak memang kena ikut trend kalau nak berjaya dalam business hehe

    ReplyDelete
  8. Sekarang senang, ada banyak platform untuk kita buat marketing. Dan tak semestinya berbayar. Cuma kita kena rajin dan pandai ambil peluang.

    ReplyDelete
  9. bagus plafform ni untuk pemasaran..terima kasih diatas info yang dikongsikan

    ReplyDelete
  10. Kita berniaga sekarang ni kena ikut trend kalau tak ikut memang ketinggalan lah hehehehe susah nak bersaing dengan orang luar terutama dalam bidan pemasaran digital ni hummm makin hebat tahun 2021 nanti tau..

    ReplyDelete
  11. this is indeed an interesting article with many valid and useful points. learned a lot from you today :)

    ReplyDelete
  12. Trend bisnes menarik ni Liezz....thank you sharing Liezz

    ReplyDelete
  13. perkongsian yang sangat menarik. social media pastinya di tangga teratas kan? pemangkin dan kuasa review dan viral memang berkesan tingkatkan marketing bisnes

    ReplyDelete
  14. Memang betul.. zaman sekarang ni nak meniaga kalau zero ilmu memang susah laa nak ke depan sebab ramai pesaing.. sikit banyak kena ada ilmu.. bukan main redah aje kan..s ebab semuanya di hujung jari aje..

    ReplyDelete
  15. Good info dan good platform. Ni mmg zaman yg perlu pasarkan produk melalui digital online

    ReplyDelete
  16. bagus perkongsian ni. sekarang ni dah zaman online. semua dah dihujung jari :-)

    ReplyDelete
  17. Perkongsian yg menarik.. mmg kena ikut trend n perkembangan semasa.. baru leh luaskan jaringan perniagaan..

    ReplyDelete