Jom Makan Menu Terbaik Malaysia, Memang Best!

Jom Makan Menu Terbaik Malaysia, Memang Best! | Assalamualaikum korang. Selamat tahun baru 2021. Cuti-cuti sebelum anak-anak masuk sekolah, mesti ramai yang merancang untuk bercuti, habiskan masa di kampung atau pun jalan-jalan cari makan kan? Bab makan memang Malaysia kaya dengan pelbagai jenis makanan dari pelbagai kaum yang boleh di nikmati bersama. Dan nak cari semua jenis makanan ni pun mudah, boleh kata di setiap negeri boleh dapatkan pelbagai jenis makanan dari semua etnik di negara kita.

Sebagai seorang yang suka jalan-jalan dan mencari makan, Liez memang teruja kalau pergi ke sesuatu tempat dan tahu ada menu yang sedap atau viral. Sedia maklum disebabkan Covid-19, Liez batalkan percutian yang dirancang. Frust juga sebab trip kali ni nak jalan-jalan cari makan viral sebenarnya. Tetapi Liez tak risau sebab sekarang boleh order food viral dengan menggunakan khidmat Foodpanda. Jom makan menu terbaik Malaysia, memang best!! Liez akan sharekan 5 menu yang menjadi pilihan rakyat Malaysia.

#1 Nasi Lemak

Ini adalah menu yang menjadi pilihan seluruh rakyat Malaysia. Nasi lemak adalah sejenis makanan berasaskan nasi yang dimasak dengan santan. Aroma dan rasanya yang berlemak digandingkan dengan sambal yang pedas, potongan timun, telur rebus atau telur goreng mata kerbau dan kacang tanah goreng.

Pic: Google

Kalau dulu nasi lemak dimasak dan dimakan oleh kaum melayu tetapi kini nasi lemak telah menjadi pilihan pelbagai bangsa terutama kaum cina, india dan banak lagi. Nasi lemak juga yang dahulunya menjadi salah satu menu untuk sarapan dan kini menjadi pilihan tidak kira untuk makan tengahari, makan malam ataupun supper.

Di Kuala Lumpur, terdapat banyak gerai yang menjual nasi lemak yang viral seperti Nasi Lemak Wanjo, Nasi Lemak Antarabangsa, Nasi Lemak Tanglin dan banyak lagi.

#2 Roti Canai

Pilihan hidangan terkenal bila berkunjung ke kedai mamak dan merupakan hidangan asal kaum india. Roti canai yang dihasilkan dari campuran tepung, majerin dan air ini dimasak di atas kuali rata dan dibiar masak sehingga garing. Dihidangkan bersama dengan kuah kari, kuah dhal dan sambal.

Pic: Google

Roti canai juga diolah menjadi pelbagai jenis roti seperti roti telur, roti boom, roti susu, roti tidu dan pelbagai lagi. Roti canai menjadi menu pilihan rakyat Malaysia dan juga pilihan pelancong yang ddatang melawat negara kita.

#3 Nasi Ayam Hainan

Menu istimewa kaum cina yang menjadi kesukaan rakyat Malaysia tidak kira dimana sahaja. Hidangan nasi yang cukup lengkap dan memiliki rasa yang sedap. Anak-anak Liez suka makan nasi ayam hainan ni sebab nasinya berperisa dan dihidangkan dengan ayam yang distim atau di goreng garing. Selain itu, ia dihidangkan dengan sayuran seperti timun, tomato dan salad dan dimakan dengan sos cili dan kuah kicap yang menyempurnakan rasa.

Pic: Google

Nasi ayam Hainam banyak di jual di medan selera dan pusat penjaja dan popular dijual di dalam bangunan pusat membeli belah. Antara nasi ayam hainan popular ialah Ee Ji Ban Melaka, The Chicken Rice Shop, Nasi Ayam Hainan Taman Melawati dan banyak lagi.

#4 Satay

Kegemaran rakyat Malaysia! Liez pun suka. Anak-anak jangan cakap la berenut suka satay. Satay adalah makanan dari daging tidak kira ayam atau daging, hati atau perut yang telah diperap dengan rempah dan dibakar di atas arang. Fuhh!!! sedap dimakan dengan sos kacang yang pedas manis.

Pic: Google

Dihidangkan sekali dengan hirisan timun, bawang dan juga nasi impit. Banyak kedai yang menjual satay dan menjadi viral untuk dicuba antaranya Satay Kajang, Satay Melaka dan banyak.


#5 Nasi Kandar

Sinonim dengan makanan yang popular negeri Pulau Pinang. Tetapi, korang boleh dapat juga nasi kandar yang sedap dan terangkat di banyak lokasi seluruh negara. Nasi kandar yang sedap adalah terletak pada campuran pelbagai jenis kari dan kuah. Kalau nak sebut tentang kari, ada kari ayam, kambing, ikan, sotong ketam dan macam-macam lagi. Ditambah pula dengan himpunan lauk pauk seperti ayam goreng berempah, udang salut tepung, bendi rebus, kobis goreng dan macam-macam lagi. Kalau nak disenaraikan memang berjela guys!!

Pic: Google

Ramai juga yang jatuh cinta dengan nasi kandar selepas kali pertama menikmatinya. Kalau nak cari lokasi nasi kandar yang terbaik, korang boleh je google. Confirm jumpa!!


Nak Order Food, Ingat FoodPanda

Semua menu-menu yang Liez bagitahu diatas tu adalah yang popular dikalangan rakyat Malaysia tidak kira umur dan bangsa. Belum lagi diambil kira pelancong-pelancong yang mula jatuh hati dengan makanan tempatan kita. Bila dah viral, memang berpusu-pusa orang pergi dan beratur panjang. Korang tak perlu gusar, sebabnya FoodPanda kan ada! Buat tempahan melalui aplikasi, bayar secara online dan makanan akan sampai depan pintu rumah atau pejabat korang. Mudah kan?! 

Post a Comment

10 Comments

  1. Waalaikumussalam. semuanya paling disukai ^_^

    ReplyDelete
  2. Adehhh... Terus berkeroncong perut tengok hidangan makanan ni.. Hehe... Apa-apa pun Malaysia memang kaya dengan kepelbagaian makanan yang enak-enak

    ReplyDelete
  3. sarapan nasi lemak dan roti canai rasanye yang paling popular orang malaysia suka.

    ReplyDelete
  4. nasi kandar pun dah masuk senarai yek

    ReplyDelete
  5. SA jer la yang jarang makan makanan tu semua sebab jaga badan..hahaha

    ReplyDelete
  6. memang Foodpanda ni sudah meluas ke pekan2 kecil. mudah je nak order makanan dgn FP. Cuma siapkan duit je...

    ReplyDelete
  7. mkaanan kat malaysia ni mmg sedap2 rupanya..bila tgok gmbr2 ni mmg terliur abes.. terutamanya nasi lemak tu

    ReplyDelete
  8. Ya Allah...nasi lemak tu kenapa menggoda sangat... xsemapt masak...foodpanda jela kita

    ReplyDelete
  9. paling favourite, roti canai kuah banjir. hehe..

    ReplyDelete