Penjual Wanita Malaysia Meningkatkan Wanita Lain di Shopee

Penjual Wanita Malaysia Meningkatkan Wanita Lain di Shopee | 100% Perniagaan Milik Wanita Mengupah atau Mengajar Wanita Lain Untuk Berjaya 
Kajian Shopee 2023 ShopeeSapotLokal Building Connected Communities (1) mendapati 100% wanita Malaysia yang mencapai rangkuman ekonomi berkongsi kejayaan mereka dengan menaikkan semangat wanita lain di B40 dan kawasan luar bandar. Bagi 1,015 penjual wanita yang ditinjau di pasaran dalam tempoh Ramadan ini: dua pertiga mengupah wanita bujang, luar bandar atau miskin, atau sumber produk terus daripada pembekal milik wanita; satu pertiga memudahkan peluang rangkaian dan program latihan.

Penemuan ini menunjukkan bahawa wanita Malaysia dalam ekonomi digital bukan sahaja menyokong tanggungan isi rumah semasa jualan e-dagang puncak Ramadan (2) , tetapi merupakan penggerak dalam memberi kembali dengan mengurangkan halangan untuk masuk, meluaskan akses kepada pelanggan, dan menyediakan lebih fleksibiliti dalam pengurusan masa kepada wanita lain.

Apabila ditanya "Bagaimanakah Shopee membuka peluang baharu untuk penjual wanita seperti anda – lapan daripada sepuluh responden menghargai faedah dan kebebasan memulakan kedai dalam talian dengan mudah dengan pelaburan minimum dan meningkatkannya untuk pertumbuhan yang mampan, manakala dua daripada sepuluh responden menghargai masa yang mereka dapat untuk menyara keluarga, mengejar aspirasi sendiri dan meningkatkan kemahiran mereka.

Setelah mencapai kejayaan untuk diri sendiri pada Raya ini, wanita di Shopee telah dapat menjimatkan masa dan usaha dalam mewujudkan aliran pendapatan alternatif, membina hubungan dengan penjual semula, vendor dan rakan kongsi infrastruktur yang mereka tidak mempunyai kenalan sebelumnya, dan fikirkan cara melabur untuk mendapatkan pelanggan pertama mereka, terutamanya bagi wanita terpinggir atau miskin di luar bandar dan komuniti B40. Apatah lagi, mengimbangi kerjaya mereka di atas tanggungjawab rumah tangga dan membesarkan anak-anak.

Komuniti penjual wanita #ShopeeSapotLokal mempunyai tujuan dan memanfaatkan peluang untuk memperkukuh inklusiviti yang saksama dengan menarik minat generasi muda pembeli Malaysia yang membeli-belah secara dalam talian (3) . Apabila Generasi Z memilih untuk membeli daripada kedai milik wanita, tinjauan membantu mereka memahami sebab perniagaan wanita ini perlu disokong: 60% responden didorong oleh pertumbuhan kerjaya, pemerkasaan kewangan dan kestabilan jangka panjang. 40% percaya dalam membuat impak positif dengan produk yang meningkatkan kehidupan dan menjadi suri teladan yang boleh dicontohi wanita dan kanak-kanak.

Kenneth Soh, Ketua Pemasaran di Shopee Malaysia, berkata, “Kami mahu menjadikan e-dagang boleh diakses untuk semua. Dengan tinjauan ini, komuniti wanita perniagaan yang diperkasakan Shopee mendapat suara mereka. Mereka menyokong dengan cara yang berbeza untuk menaikkan semangat wanita lain dan menggalakkan pembeli dalam talian untuk menyokong mereka. Wanita memainkan peranan penting dalam ekonomi digital Malaysia, dan kami mendengar dengan teliti dan memberi mereka platform untuk berjaya.

Penyertaan mereka yang semakin meningkat dalam e-dagang membolehkan wanita Malaysia memberikan pandangan tentang cara meningkatkan kemahiran wanita lain untuk membuka potensi pertumbuhan mereka. 70% wanita yang ditinjau percaya bahawa memahami orang dan kepercayaan sebagai kritikal untuk kejayaan — 30% mengutamakan pemasaran sebagai penting untuk menambah baik kandungan kedai dan menyampaikan kisah jenama mereka, 20% memberi tumpuan kepada pengalaman membeli-belah yang menarik untuk meningkatkan pesanan dan 20% menekankan pelanggan perkhidmatan untuk penarafan bintang dan ulasan positif. Hanya satu pertiga yang percaya peningkatan kemahiran diperlukan dalam menavigasi ciri platform atau mengoptimumkan operasi.

Apabila ditanya ciri pasaran Shopee yang paling mereka gunakan untuk berkembang berdasarkan keperluan dan cabaran sebagai usahawan wanita, 36% penjual wanita ingin menjadi penjual pilihan atau mencapai status Shopee Mall. 25% mahu menggunakan influencer dan Shopee Live untuk keterlihatan yang lebih baik, 23% mencari Seller Education Hub dan sokongan Shopee Bintang Komuniti, dan 18% ingin memanfaatkan Kempen Besar.

“Memperjuangkan kejayaan wanita lain bermakna mereka boleh membantu antara satu sama lain menentukan cara komuniti Malaysia dibina, dikomunikasikan, dan cara perniagaan berasaskan nilai dijalankan. 90% wanita yang ditinjau akan mengesyorkan Shopee sebagai platform pilihan kepada penjual wanita lain yang mempromosikan beli-belah berasaskan nilai dan inklusiviti,” kata Soh.

1. Kajian 2023 ShopeeSapotLokal Building Connected Communities telah dijalankan oleh Shopee Malaysia, antara 17 Mac 2023 dan 31 Mac 2023. Maklum balas sukarela diperoleh daripada 1,015 penjual wanita di platform tentang cara penyertaan mereka di pasaran mendorong pemerkasaan wanita lain seperti mereka.

2. Tinjauan #RayaBersamaShopee terhadap lebih dua ribu penjual yang mengambil bahagian antara 18 Mac hingga 18 April 2022, 70% daripada Penjual Shopee, yang terdiri daripada wanita, berkata mereka diberi kuasa untuk menyara keluarga dan lebih daripada tiga orang tanggungan secara purata.

3. Past the Starting Line: Adapting to Malaysia’s Digital Consumers in 2023’ Laporan Trend Pengguna antara 23 Disember dan 5 Januari 2023. Maklum balas sukarela daripada 2,150 pembeli dan 1,087 penjual di platform mendapati 3 arah aliran meningkat:
a. Penggunaan perkhidmatan digital yang lebih baik dan lebih bijak
b. Penggunaan perkhidmatan digital yang semakin meningkat untuk masyarakat
luar bandar
c. Kebangkitan pembeli yang lebih muda dan lebih bertujuan

Mengenai Shopee
Shopee ialah platform e-dagang terkemuka di Asia Tenggara dan Taiwan. Shopee menggalakkan sebuah ekosistem digital yang inklusif dan mampan dengan membolehkan pendigitalan perniagaan, membolehkan perniagaan-perniagaan mengembangkan kehadiran dalam talian mereka, membantu lebih ramai orang mengakses dan memperoleh manfaat daripada perkhidmatan digital, serta membangkitkan komuniti tempatan.

Shopee menawarkan pengalaman yang mudah, selamat, dan menarik yang dinikmati oleh berjuta-juta pengguna setiap hari. Shopee juga merupakan penyumbang utama kepada ekonomi digital di rantau ini dengan komitmen teguh untuk membantu jenama dan usahawan tempatan berjaya dalam e-dagang.

Shopee adalah sebahagian daripada Sea Limited (NYSE: SE), sebuah syarikat internet pengguna global yang terkemuka. Misi Sea adalah untuk menaiktaraf kehidupan para pengguna dan perniagaan kecil menerusi teknologi melalui tiga perniagaan terasnya: Shopee, Garena dan SeaMoney.


Post a Comment

0 Comments